Καλή σχολική χρονιά!
Ο σύλλογος γονέων σας εύχεται μία ευτυχισμένη και
δημιουργική σχολική χρονιά. Στην πρώτη συνεδρίαση του συλλόγου για το νέο έτος
ξεκίνησε μία πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση σχετικά με τον θεσμικό ρόλο του
συλλόγου γονέων και κηδεμόνων. Ποιος είναι ο ρόλος του συλλόγου; Τι θέση μπορεί
να έχει δίπλα στο σχολείο και παράλληλα μέσα στην κοινωνία; Θέματα που ίσως δεν
έχουμε συνηθίσει να συζητάμε αλλά που είναι πολύ ουσιαστικά, όπως έγινε γενικά
αποδεκτό.
Ο σύλλογος γονέων και κηδεμόνων αποτελεί ένα όργανο που έχει
κατοχυρωθεί νομικά με την μορφή αστικής μη κερδοσκοπικής εταιρίας. Ο σύλλογος
έχει καταστατικό, διοικητικό συμβούλιο και γενική συνέλευση στην οποία
συμμετέχουν όλοι οι γονείς των
παιδιών που φοιτούν στο σχολείο. Ο σύλλογος μετέχει στο ανώτερο όργανο που
αποτελεί η ένωση συλλόγων και κηδεμόνων των σχολείων του Δήμου.
Σκοπός και στόχος του συλλόγου είναι, με μία φράση, η διαρκής βελτίωση της ποιότητας της παιδείας και της ποιότητας της ζωής των παιδιών.
Φυσικά αυτό συνεπάγεται την βελτίωση της ποιότητας ζωής και των γονέων!
Μέσα από την συζήτηση προέκυψαν πολλά θέματα, το επίκεντρο
όμως ήταν οι δράσεις που θα πρέπει να αναλάβει πλέον ο σύλλογος. Πώς δηλαδή θα
λειτουργήσει σαν ουσιαστικός θεσμός που θα προωθήσει την ποιότητα
στην παιδεία και την ποιότητα της ζωής για το καλό των παιδιών μας αλλά και το
καλό των γονέων. Μέσα από τον διάλογο
που ακολούθησε εντοπίσαμε θέματα που μας απασχολούν όλους σαν γονείς αλλά και
σαν πολίτες, όπως :
1.
Έλλειψη υποδομών στο σχολείο.
2.
Έλλειψη συμμετοχής σε προγράμματα του Υπουργείου
Παιδείας.
3.
Έλλειψη εκπαιδευτικών προγραμμάτων κοινωνικής
παιδείας.
4.
Έλλειψη εκπαιδευτικών προγραμμάτων πολιτικής
παιδείας.
5.
Έλλειψη στην συμμετοχή του σχολείου σε
εκπαιδευτικά προγράμματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Έλλειμμα αίσθησης συμμετοχής
στην Ε.Ε.
6.
Έλλειψη στην συμμετοχή του σχολείου σε
διαγωνισμούς.
7.
Έλλειψη δρώμενων για τα παιδιά και τους γονείς.
8.
Έλλειψη συστήματος επιβράβευσης των μαθητών ως
κίνητρο για την συμμετοχή και την απόδοση στο σχολείο.
9.
Έλλειψη συστήματος ανάπτυξης της κοινωνικής
ευαισθησίας και δράσεις κοινωνικής συμμετοχής. Έλλειψη προγραμμάτων
εθελοντισμού μαθητών με επιβράβευση της συμμετοχής.
10.
Έλλειψη προγράμματος ανάπτυξης της αίσθησης των
παιδιών για την ιστορικότητα της πόλης και της περιοχής.
11.
Έλλειψη συστήματος καταμέτρησης και αξιολόγησης
του εκπαιδευτικού συστήματος ανάμεσα στα σχολεία του δήμου, της χώρας και της
Ε.Ε.
12.
Έλλειψη οργανωμένων χώρων πρασίνου, αναψυχής,
ψυχαγωγίας και διασκέδασης των παιδιών σε όλο τον Δήμο.
13.
Έλλειψη οργανωμένων δραστηριοτήτων για την
πνευματική δημιουργία, έκφραση και ανάπτυξη των παιδιών.
14.
Έλλειψη χώρων αθλητικών δραστηριοτήτων.
15.
Έλλειψη προγράμματος για την θερινή απασχόληση
των παιδιών κατά την διάρκεια των διακοπών.
16.
Έλλειψη ενεργούς συμμετοχής των γονέων στα
δρώμενα και την εξέλιξη του σχολείου.
17.
Έλλειψη
διαλόγου ανάμεσα σε γονείς και δασκάλους για θέματα που άπτονται της παιδείας
και της βελτίωσής της.
Είναι φανερό ότι τα ζητήματα είναι πολλά. Όπως είναι επίσης
φανερό ότι ήδη υπάρχει ο θεσμός με τον οποίο θα μπορούσαμε να κάνουμε πολλά για
όσα μας απασχολούν. Αυτός ο θεσμός είναι
ο σύλλογος, δηλαδή εμείς οι ίδιοι. Γονείς αλλά και δάσκαλοι από κοινού μπορούμε
και πρέπει να φτιάξουμε ένα καλύτερο σχολείο, μία καλύτερη παιδεία, μία
καλύτερη ποιότητα ζωής και το σημαντικότερο ένα μέλλον γεμάτο ελπίδες για τα
παιδιά μας.
Αυτό το μέλλον θα μπορούσε να στηριχθεί πάνω σε έργα και
δράσεις. Το τι μπορεί ή πρέπει να γίνει ήταν το επόμενο θέμα. Κατατέθηκαν
κάποιες προτάσεις, οι οποίες συζητήθηκαν για πολύ ώρα. Μερικές από αυτές είναι:
1.
Δημιουργία χώρων αναψυχής για τα παιδιά, παιδική
χαρά, σε κάθε γειτονιά της πόλης και περιμετρικά της πόλης όπου υπάρχει
δυνατότητα, σε όλα τα δημοτικά διαμερίσματα.
2.
Δημιουργία χώρων πρασίνου με δραστηριότητες για
τα παιδιά όλων των ηλικιών. Δραστηριότητες όπως τζόκινγκ, ποδηλασία, γωνιές
ανάγνωσης, υπαίθριο σκάκι, badminton,
αναρρίχηση, bouldering
κ.ά.
3.
Δημιουργία χώρου διαδραστικής εκμάθησης της
ιστορίας και του πολιτισμού της περιοχής. Από την κατασκευή ομοιωμάτων αρχαίων
πολεμιστών και κτιρίων με θέμα την αρχαία Θήβα, την Βυζαντινή, την σύγχρονη
μέχρι την τέλεση εκδηλώσεων στον ίδιο χώρο.
4.
Κατασκευή νέων σχολικών αιθουσών και τραπεζαρίας
σε όσα σχολεία απαιτείται για την λειτουργία ολοήμερου. Κατασκευή αιθουσών σε
όλα τα σχολεία για την τέλεση εκδηλώσεων, εργαστηρίων πολιτισμού, τεχνών,
γραμμάτων, επιστήμης και τεχνολογίας. Δημιουργία αθλητικών εγκαταστάσεων σε
κάθε σχολείο του δήμου.
5.
Κατασκευή νέων αθλητικών δημοτικών
εγκαταστάσεων, για όλα τα αθλήματα.
6.
Λειτουργία σχολών εκμάθησης κολύμβησης, κανώ,
καγιάκ, ιστιοπλοϊας, ορειβασίας, κι όσων αθλημάτων δεν υπάρχουν αυτή την
στιγμή. Συνεργασία με συλλόγους και φορείς που ήδη υπάρχουν στην πόλη. Αίτημα
για υποστήριξη από τον δήμο.
7.
Λειτουργία εργαστηρίων πολιτισμού ( θέατρο,
θεατρικό παιχνίδι, χορός, μουσική, δημοκρατία, κοινωνία πολιτών), τέχνης (
ζωγραφική, ψηφιδωτό, κεραμική, φωτογραφία κλπ) και γραμμάτων, επιστημών και
τεχνολογίας σε όλα τα σχολεία της πόλης, πιθανά ακόμη και εκτός σχολικών
κτιρίων. Αυτά θα λειτουργούν σε διαρκή καθημερινή βάση ανάλογα με την συμμετοχή
που θα προκύψει. Θα αναζητηθούν συνεργασίες με φορείς που ήδη
δραστηριοποιούνται σε αντίστοιχο αντικείμενο.
8.
Θέσπιση και λειτουργία εργαστηρίου Δημοκρατίας
και Δημοκρατικής Διακυβέρνησης. Στόχος η διαρκής εκπαίδευση των παιδιών στα
δικαιώματα και στις υποχρεώσεις τους ως πολίτες της Ελληνικής Δημοκρατίας και
της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Θα υπάρχουν εργαστήρια όπου θα γίνονται μαθήματα μέσα
από συμμετοχικό παιχνίδι.
9.
Δημιουργία προγράμματος για την επιβράβευση
της απόδοσης των μαθητών όλων των τάξεων όλων των σχολείων. Η επιβράβευση θα
περιέχει διάφορες μορφές. Από την δωρεάν συμμετοχή σε εκδρομές, την παροχή
δώρων και βραβείων αριστείας, μέχρι την χρηματική υποστήριξη( υποτροφία ή
αναζήτηση προγραμμάτων για υποτροφία) των βέλτιστων μαθητών για την συνέχιση
των σπουδών τους σε κάποια από τα καλύτερα πανεπιστήμια του κόσμου. Δέσμευση
των μαθητών αυτών για την παροχή βοήθειας στην πόλη και στον τόπο με το πέρας
των σπουδών τους.
10.
Λειτουργία εθελοντικού, κοινωνικού φροντιστηρίου
για όσους το επιθυμούν, το οποίο θα λειτουργεί τις απογευματινές ώρες.
Δημιουργία παρατηρητηρίου για την απόδοση των μαθητών και την ενισχυτική
διδασκαλία όπου απαιτείται.
11.
Σχεδιασμός ετήσιου προγράμματος σχολικών
εκπαιδευτικών εκδρομών σε θεσμικά όργανα της Ελλάδας και της Ε.Ε., σε πόλεις
της Ε.Ε., σε θεματικά μουσεία της Ε.Ε.
12.
Σχεδιασμός ετήσιου προγράμματος εκπαιδευτικών
διαγωνισμών σε όλα τα σχολεία της πόλης και προγράμματος συμμετοχής σε
διαγωνισμούς σε εθνικό, Ευρωπαϊκό ή Παγκόσμιο επίπεδο. Από ένα διαγωνισμό
ζωγραφικής για το πώς φαντάζονται την δική τους πόλη, μέχρι το πώς φαντάζονται
το σχολείο τους, την ζωή τους κλπ. Πέρα από την γνώση και την εμπειρία που
αποκτούν τα παιδιά, υπάρχει σύστημα βαθμολόγησης των σχολείων από το οποίο
αποκτούν δυνατότητα συμμετοχής σε διάφορα προγράμματα οικονομικής στήριξης και
ανάπτυξης.
13.
Σχεδιασμός ετήσιου προγράμματος θεματικών
εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων όπως θεατρικών παραστάσεων με θέμα την ιστορία της
πόλης π.χ. βραδιά Πίνδαρου ή η μάχη των Πλαταιών, εκθέσεων ζωγραφικής ή άλλων
κατασκευών που θα έχουν γίνει από τα παιδιά.
14.
Σχεδιασμός ετήσιων εκδηλώσεων και δράσεων ( όπως
η έκδοση ημερολογίου, βιβλίων, τετραδίων, γραφικής ύλης κλπ) με στόχο την
αύξηση των εσόδων του συλλόγου. Τα έσοδα θα διατίθενται πάντα με μοναδικό σκοπό
την συνέχεια του κοινωφελούς έργου του συλλόγου.
15.
Σχεδιασμός ετήσιου συστήματος αξιολόγησης των
δράσεων του συλλόγου. Θα αξιολογούν οι γονείς, τα παιδιά και οι δάσκαλοι. Θα
σχολιάζουν, θα κρίνουν και θα προτείνουν.
16.
Λειτουργία θερινών σχολείων για όσα παιδιά το
επιθυμούν με πρωταρχικό στόχο την πνευματική και ελεύθερη δημιουργία και
έκφραση των παιδιών μέσα από το συνεργατικό παιχνίδι.
17.
Δημιουργία παρατηρητηρίου ποιότητας παιδείας και
εκπαίδευσης στον Δήμο. Θα διεξάγει έρευνα για την ποιότητα της παιδείας στην
πόλη. Επίσης για τα ποσά που δαπανώνται από το σύνολο των μελών ώστε να
διαπιστώνεται κάθε φορά το ποσό που διατίθεται από το σύνολο των γονέων για την
παιδεία και την εκπαίδευση των παιδιών μας. Επίσης θα ενημερώνει όλους τους
ενδιαφερόμενους για την ποιότητα της παιδείας και της ανώτατης εκπαίδευσης στην
Ελλάδα, την Ευρώπη και σε όλο τον κόσμο, την ποιότητα των Ανώτατων
Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων και το κόστος φοίτησης σε αυτά ( δίδακτρα, κόστος ζωής
κλπ). Επίσης για την ποιότητα και τις δυνατότητες επαγγελματικής αποκατάστασης
μετά το πέρας των σπουδών. Θα διοργανώνει ημερίδες επαγγελματικού
προσανατολισμού με ουσία, στις οποίες θα βοηθάει στην αναγνώριση του δρόμου που
θα πρέπει να ακολουθήσει το κάθε παιδί για να πετύχει στις μελλοντικές
επαγγελματικές του επιδιώξεις.
18.
Σύσταση μόνιμης σχολής γονέων για την
συμβουλευτική υποστήριξη σε όλα τα θέματα που άπτονται του γονικού έργου. Από
την συμμετοχή των γονιών στην παιδεία, το διάβασμα στο σπίτι μέχρι την
ψυχολογική ή άλλη υποστήριξη σε θέματα ανατροφής.
19.
Πρόταση στην Δημοτική Αρχή για την υποστήριξη
και βοήθεια όσων ιδιωτικών ή άλλων επιχειρήσεων στηρίξουν το έργο των συλλόγων
ή της ένωσης συλλόγων, άμεσα ή έμμεσα. Σύστημα επιβράβευσης για τις
επιχειρήσεις που θα προσφέρουν στο έργο του συλλόγου.
20.
Συνεργασία με την δημοτική βιβλιοθήκη για την
έναρξη προγραμμάτων δανεισμού βιβλίων, συστήματος επιβράβευσης, δραστηριοτήτων
πολιτισμού, ώστε τα παιδιά να αποκτήσουν μια πιο οικεία σχέση με το βιβλίο, τον
πολιτισμό και την γνώση.
21.
Έναρξη προγραμμάτων παιδικού εθελοντισμού για
όλα τα θέματα που άπτονται της κοινωνικής ζωής της πόλης.
22.
Εξέταση πιθανότητας δημιουργίας πειραματικού
σχολείου στην πόλη, στα πρότυπα του καλύτερου εκπαιδευτικού συστήματος στον
κόσμο.
23.
Σχεδιασμός λειτουργιών του συλλόγου. Σχεδιασμός
των υπηρεσιών και της μεθόδου που θα επιλεγεί για την έναρξη, την συνέχεια, την
παρακολούθηση, αξιολόγηση και διαρκή βελτίωση των δράσεων.
24.
Αναζήτηση δραστηριοτήτων που μπορούν να
συμμετάσχουν τα παιδιά με κοινές ομάδες π.χ. παρακολούθηση και συζήτηση
εκπαιδευτικής τηλεόρασης. Αναζήτηση φορέων συνεργασίας με τον σύλλογο και τις
δραστηριότητές του.
25.
Αναζήτηση συνεργασίας με τους συλλόγους
διδασκόντων για την ανάληψη πρωτοβουλιών από τους εκπαιδευτικούς, την παροχή
εμπειρίας και την εκπόνηση προτάσεων για την βελτίωση των λειτουργιών και του
έργου του συλλόγου, της ποιότητας της παιδείας και του εκπαιδευτικού συστήματος
στην πόλη. Θέσπιση συστήματος επιβράβευσης των εκπαιδευτικών που θα παράγουν
σημαντικό έργο.
26.
Δημιουργία γραφείου που θα στεγάζεται ο σύλλογος
ή/και η ένωση των συλλόγων.
27.
Διενέργεια συζήτησης και διενέργεια ψηφίσματος
από την/τις γενικές συνελεύσεις συλλόγων γονέων για την πρόσληψη προσωπικού με
σκοπό την υποστήριξη όλων των δράσεων και δραστηριοτήτων του συλλόγου σε διαρκή
βάση.
28.
Θέσπιση συστήματος επιβράβευσης των γονέων που
θα προσφέρουν στον σύλλογο και στις δραστηριότητές του.
Πολλές οι ιδέες, πολλοί οι στόχοι. Πολλά πρέπει και μπορούν να γίνουν. Αυτές είναι οι ιδέες του Δ.Σ. του συλλόγου. Πολλές περισσότερες μπορούν να προκύψουν μέσα από τον διάλογο και την συζήτηση με όλα τα μέλη του συλλόγου. Παράλληλα απαιτείται η έμπειρη γνώμη των δασκάλων του σχολείου μας. Γι αυτό θα ζητήσουμε τις απόψεις και τους προβληματισμούς του συλλόγου διδασκόντων. Πολλά από αυτά μπορούν να γίνουν μέσα από τον δικό μας σύλλογο. Άλλα πάλι μπορούν να γίνουν μόνο αν προσπαθήσουμε όλοι οι σύλλογοι μαζί. Μέσα από την ένωση των συλλόγων γονέων του Δήμου. Επειδή υπάρχει λοιπόν προθυμία από όλους, αποφασίσαμε να καλέσουμε όλα τα μέλη μας αλλά και όλα τα ενεργά μέλη αυτού του Δήμου. Επειδή πιστεύουμε ότι όλα είναι εφικτά, αρκεί να το θέλουμε, αποφασίσαμε σαν ΔΣ του συλλόγου να προχωρήσουμε στην υλοποίηση ενός σχεδίου δράσης ως εξής :
Πολλές οι ιδέες, πολλοί οι στόχοι. Πολλά πρέπει και μπορούν να γίνουν. Αυτές είναι οι ιδέες του Δ.Σ. του συλλόγου. Πολλές περισσότερες μπορούν να προκύψουν μέσα από τον διάλογο και την συζήτηση με όλα τα μέλη του συλλόγου. Παράλληλα απαιτείται η έμπειρη γνώμη των δασκάλων του σχολείου μας. Γι αυτό θα ζητήσουμε τις απόψεις και τους προβληματισμούς του συλλόγου διδασκόντων. Πολλά από αυτά μπορούν να γίνουν μέσα από τον δικό μας σύλλογο. Άλλα πάλι μπορούν να γίνουν μόνο αν προσπαθήσουμε όλοι οι σύλλογοι μαζί. Μέσα από την ένωση των συλλόγων γονέων του Δήμου. Επειδή υπάρχει λοιπόν προθυμία από όλους, αποφασίσαμε να καλέσουμε όλα τα μέλη μας αλλά και όλα τα ενεργά μέλη αυτού του Δήμου. Επειδή πιστεύουμε ότι όλα είναι εφικτά, αρκεί να το θέλουμε, αποφασίσαμε σαν ΔΣ του συλλόγου να προχωρήσουμε στην υλοποίηση ενός σχεδίου δράσης ως εξής :
1.
Κάλεσμα σε όλα τα μέλη του δικού μας συλλόγου
για την άμεση συμμετοχή στο σχέδιο δράσης. Αυτό θα ξεκινήσει με μία πρόσκληση η
οποία θα μοιραστεί σε όλα τα μέλη. Στην πρόσκληση θα αναφέρονται όλες οι
προηγούμενες προτάσεις και δράσεις που έγιναν από τα μέλη του ΔΣ. Θα ζητηθεί
από όλους τους γονείς να αποδεχθούν, να κρίνουν, να σχολιάσουν και να προτείνουν πάνω σε αυτά
τα θέματα αλλά και σε ότι άλλο πιθανά μας απασχολεί.
2.
Οι προτάσεις θα συγκεντρωθούν από το ΔΣ. Στη
συνέχεια θα ταξινομηθούν και θα προταθούν σε μία τελική πρόταση, σε ένα σχέδιο
δράσης.
3.
Παράλληλα ο σύλλογος θα καλέσει τα ΔΣ των
συλλόγων όλων των άλλων σχολείων του Δήμου και θα παρουσιάσει τις προτάσεις
μας. Θα καλέσει και τους υπόλοιπους συλλόγους εφόσον το επιθυμούν, να προβούν
σε παρόμοια δράση στα δικά τους σχολεία, ώστε το κάθε σχολείο να δώσει ένα
σχέδιο δράσης.
4.
Όλες οι προτάσεις θα συγκεντρωθούν, θα
ταξινομηθούν και θα προταθεί από το σύνολο των προτάσεων ένα συνολικό, τελικό
σχέδιο.
5.
Το σχέδιο αυτό, θα δοθεί ως ψήφισμα στις γενικές
συνελεύσεις του κάθε σχολείου.
6.
Εφόσον το σχέδιο ψηφιστεί από το σύνολο των
μελών τότε το σχέδιο θα είναι πλέον σχέδιο δράσης της ένωσης των συλλόγων
γονέων του Δήμου.
Στην συνέχεια η Ένωση Συλλόγων θα
επιβλέψει την εφαρμογή του σχεδίου, σε συνεργασία με τον κάθε σύλλογο.
Μία πρώτη, πρακτική ιδέα, για το πώς μπορούν να γίνουν όλα αυτά πραγματικότητα…
Η Θήβα έχει περίπου 7000 παιδιά
ηλικίας μέχρι 18 χρονών ( σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ). Η ένωση γονέων των συλλόγων
γονέων του Δήμου Θηβαίων είναι ένας θεσμός που εάν λειτουργήσει σωστά, μπορεί να φέρει σε πέρας όλα όσα
ονειρευόμαστε. Υπάρχει η δύναμη για να αλλάξουμε πολλά. Για να φτιάξουμε πολλά!
Ας πάρουμε επιτέλους την τύχη μας στα χέρια μας!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου